خلاصه ی نتایج:

• طبق تحقیقات جدید، انجام هیسترکتومی ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

• این مطالعه که شامل بیش از 83000 زن بود، نشان داد که زنان زیر 45 سال که هیسترکتومی شده بودند، 52 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری بودند.

• یافته ها نشان می دهد که دست نخورده نگه داشتن تخمدان ها می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت در برخی افراد پس از هیسترکتومی کمک کند.

• دیابت نوع 2 حتی در این گروه پر خطر اغلب از طریق رژیم غذایی و اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری و کنترل است.

هیسترکتومی به برداشتن رحم با جراحی که گاهی شامل برداشتن تخمدان ها (اووفورکتومی)، دهانه رحم و لوله های فالوپ می شود، اطلاق می گردد. برخی از شایع‌ترین دلایلی که ممکن است یک فرد مجبور به انجام هیسترکتومی شود، عبارتند از: دوره‌های قاعدگی سنگین، فیبروئید رحم، اندومتریوز، آدنومیوز، پرولاپس رحم، سرطان رحم یا سایر قسمت‌های دستگاه تناسلی.

در پی هیسترکتومی، چرخه قاعدگی متوقف می‌شود و بارداری دیگر امکان پذیر نیست. علاوه بر این، یک بررسی در سال ۲۰۲۱ نشان داد که انجام هیسترکتومی می‌تواند خطر یائسگی زودرس را افزایش دهد.

در این مطالعه، محققان داده‌های مربوط به حدود ۸۳۵۰۰ زن فرانسوی ۴۵ تا ۶۰ساله را که به طور متوسط ۱۶سال تحت نظر پزشک بودند، مورد بررسی قرار دادند. بر اساس این تحقیق، زنانی که قبل از سن 45 سالگی هیسترکتومی انجام داده اند، 52 درصد بیشتر از زنانی که هیسترکتومی نشده­ اند، در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.

تحقیقات قبلی هیسترکتومی را با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا و سرطان تیروئید مرتبط دانسته است.

این مطالعه اخیراً در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه دیابت (EASD) در استکهلم سوئد ارائه شد. این تحقیق هنوز مورد داوری قرار نگرفته و منتشر نشده است.

مشخص نیست که چگونه انجام هیسترکتومی ممکن است به ابتلا به دیابت کمک کند، اما محققان گمان می‌کنند که افسردگی(که در زنانی که هیسترکتومی می‌کنند شایع است) و تغییرات متابولیک ممکن است در بروز دیابت نقش داشته باشد. اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک ارتباط بین هیسترکتومی و دیابت مورد نیاز است، محققان امیدوارند که یافته های آنها بتواند به پزشکان در شناسایی بیمارانی که ممکن است از ایجاد تغییرات سبک زندگی برای کاهش خطر ابتلا به دیابت سود ببرند، کمک کند.

دکتر فابریس بونت، سرپرست تیم تحقیق و متخصص غدد در CHU de Rennes و مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی و سلامت جمعیت، گفت: بر اساس مطالعات قبلی زنانی که هیسترکتومی انجام داده‌اند، با خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی روبرو هستند، بخصوص اگر هیسترکتومی قبل از ۵۰سالگی انجام شده باشد. حال ما دریافتیم که هیسترکتومی با افزایش خطر ابتلاء به فشار خون بالا در همان دوران مرتبط است. از آنجایی که دیابت و فشار خون بالا به هم مرتبط هستند، ارزیابی اینکه آیا هیسترکتومی ممکن است خطر دیابت را به همراه داشته باشد، کاملاً منطقی است. ما این فرضیه را مطرح کردیم که هیسترکتومی در سنین پایین زنان را در معرض خطر بیشتر دیابت نوع ۲در آینده قرار می‌دهد، که عمدتاً به دلیل کاهش عملکرد تخمدان برای مدت طولانی است.

علاوه بر این، خطر دیابت در زنانی که هیسترکتومی انجام دادند ولی هر دو تخمدان را هنوز داشتند، تنها ۱۳درصد افزایش یافت. با این حال، محققان دریافتند زنان با برداشتن هر دو تخمدان در معرض خطر بیشتر ابتلاء به دیابت نوع ۲ (۲۶درصد) هستند.

دکتر بونت توضیح داد: خطر ابتلاء به دیابت پس از برداشتن هر دو تخمدان به این دلیل است که برداشتن تخمدان‌ها منجر به کاهش کامل ترشح استروژن توسط تخمدان‌ها می‌شود و استروژن نقش مفیدی در هومئوستازی گلوکز ایفا می‌کند.

محققان معتقدند که شناسایی بهتر این زنان در معرض خطر ممکن است به پیشنهاد برخی اقدامات پیشگیرانه کمک کند، به‌ویژه در صورت وجود عوامل خطر مرتبط مانند چاقی، بی‌تحرکی، سابقه خانوادگی دیابت.

منبع:

https://www.healthline.com/health-news/younger-women-face-higher-risk-of-type-2-diabetes-after-hysterectomy#The-bottom-line